Master-listen: De bedste og vigtigste (digitale) værktøjer til din business.

Skab synlighed online:

Squarespace: Mit absolut #1 yndlings værktøj (surprise) til at lave smukke og brugervenlige websites. Let at bruge, professionelt & perfekt for dig der elsker DIY-tilgangen og selv vil designe og administrere dit website. Vælg mellem masser af æstetiske skabeloner og skab det look du ønsker. 

Canva:  For dig der vil prøve kræfter med selv at designe dine grafiske elementer såsom logo, Facebook cover og andet materiale til din business. Canva er et fantastisk program for dig der endnu ikke har meget erfaring med design. Du kan starte med gratis-versionen og upgrade til business-versionen for at få ekstra muligheder for at justere dine designs til forskellige platforme. 

GoDaddy: Dit website skal have et prof domæne (Eks. www.ditbusinessnavn.dk). Indtast dit ønskede navn i søge-feltet og følg instrukserne for at købe dit ønskede navn.

G Suite by Google: Du får også brug for en professional email adresse (eks. ditnavn@ditdomæne.dk) - det sender et meget bedre og prof signal end en hotmail eller gmail. G Suite er en mulighed for at oprette en fuldt prof og funktionel mail-adresse der matcher din business.

Stock PhotosHar du brug for smukke billeder til dit site? Find gratis billeder på mine favorit sider: pexels.compixabay.com og unsplash.com

Produktivitet og planlægnings-værktøjer:


Google Drive: Det perfekte værktøj til at dele større filer, både med dig selv og dine samarbejds-partnere og kunder.

Trello: Hold styr på dine projekter med Trello som er et mega smart projekt-styrrings-værktøj. 

Toggl: Hold styr på hvor meget tid du bruger på dine opgaver. Toggl er et virkelig smart værktøj - og en øjenåbner der viser hvor meget tid du bruger på hver enkelt opgave. Meget brugbart når som selvstændig sidder med flere forskellige opgaver på samme tid og måske er svært ved at vurdere mængden af tid du bruger på at arbejde.

Video:

iMovie eller Final Cut Pro X: Til videoredigering benytter jeg primært iMovie. Begge værktøjer er fantastiske til redigering - og iMove min absolutte favorit til opstarts-fasen hvor du skal hurtigt igang og har brug for simple funktioner og muligheder i din redigering. iMovie følger automatisk med gratis hvis du arbejder fra en Mac computer.

Youtube: Når du skal uploade videoer til dit site kan du med fordel benytte youtube, hvor du helt gratis kan have dine videoer liggende. Du kan samtidig vælge om din video skal være offentlig tilgængelig, privat eller kun tilgængelig for den gruppe af mennesker som du deler et "hemmeligt" link med.  

QuickTime: Måske får du som mig behov for et værktøj til at optage din skærm og de kliks du laver. Her anbefaler jeg Quicktime som er virkelig effektivt, smart og gratis at bruge.  

iPhone 7+: Din iPhone eller smart-phone kan optage video i en kvalitet som er i en helt fin opløsning. I hvert fald til en snart. Senere kan du upgrade til mere avanceret udstyr hvis du ønsker. 

Memo-funktionen på iPhone: Du kan fint starte ud med at benytte memo-funktionen på din smart-phone til at optage små lydfiler. Kvaliteten er fin til en start men vær opmærksom på at minimere baggrunds-støj i dine optagelser hvis du benytter denne metode.  

Ekstern mikrofon: Vil du have helt prof lyd - så anvend en ekstern mikrofon til dine optagelser. Spørg evt. i dit netværk om du kan låne en for at teste om det virker for dig inden du investerer i avanceret (og dyrt!) optage-udstyr.

Marketing:

MailChimp - Hvis du lige er startet op og ønsker at starte - helt simpelt med email marketing (eks. sende nyhedsmails til din liste af subscribers), så er MailChimp det helt rigtige for dig. Det er gratis helt op til 2000 subscribers / brugere og er meget let at integrere med Squarespace.