Fake it 'till you make it - metoden i praksis

 

Af Cathrine Møller Petersen

Vi har hørt sætningen ret mange gange. Men hvordan fungerer “fake it 'till you make it” metoden egentlig bedst i praksis? - (læs: uden at tilgangen bliver helt pinlig)

Først en historie fra dengang jeg selv startede:

Da jeg startede som freelance webdesigner i 2014, havde jeg minimal erfaring med at bygge og designe websites. Faktisk nærmest ingen. Jeg gik på det tidspunkt på IT-Universitetet og havde haft et enkelt kursus i webdesign. Dog med det primære fokus på teorien bag og ikke på at bygge og designe i praksis. 

Da jeg tilfældigt så et opslag i en Facebook-gruppe hvor en nystartet selvstændig søgte web-hjælp kontaktede jeg hende og sagde: Hey det kan jeg godt hjælpe med. Også selvom jeg på det tidspunkt havde ingen praktisk erfaring. Da hun i sidste ende endte med at hyre mig til opgaven var jeg både totalt stolt- men også lidt skræmt. For det første vidste jeg ikke rigtig, hvordan jeg skulle tage betaling for mit arbejde - eller hvor meget jeg skulle tage. Jeg var absolut heller ikke for sikker på om det jeg nu kunne også var godt nok. Men jeg kastede mig ud i det alligevel; jeg accepterede processen (og arbejdsopgaverne) som det kom, spurgte andre nørdede ITU’ere til råds når jeg stødte på udfordringer, og jeg forsøgte hele tiden at arbejde kreativt med opgaven. Jeg brugte også google meget(!) og lavede massere af test-websites hjemme fra mit mini kollegie-kontor på Christianshavn ud fra trail-and-error metoden. 

De næste kunder jeg fik i min freelance-web-biks vidste også udemærket at jeg var “ny” indenfor området, stadig studerende og først lige sprunget ud som selvstændig. Men efterhånden som jeg fik bygget min portfolio op kunne jeg vise flere og flere forskellige profiler og dele af mit arbejde. Hvis en interesseret kunde efterspurgte noget jeg vidste at jeg ikke helt havde lært endnu så sagde jeg stadig ja - fordi jeg vidste præcis hvilke dele jeg kunne få hjælp til i mit netværk. På den måde var jeg meget åben overfor nye opgaver (og arbejdede samtidig ret hårdt i starten), og det virkede virkelig til min fordel. 

Det der virkede for mig, fungerer selfølgelig ikke nødvendigvis godt for dig. Men måske du kan bruge nogle af mine teknikker - eller blot lade dig inspirere. Hermed mine 5 tips til at køre god stil når du bruger fake it till you make metoden:

1. KEND DIT VÆRD 

Uanset om du er helt ny eller pro indenfor dit felt skal du kende dit værd - og tage betaling derefter (husk: der er altid plads til at forhandle). Det viser at du tager dig selv seriøst og at dine kunder skal gøre det samme. 

2. VÆR RESSOURCESTÆRK - ELLER LÆR DIG SELV AT BLIVE DET

Ved du ikke, hvordan man bygger og designer noget digitalt, men vil du mega gerne arbejde på et projekt, der kræver det? Så vær opsøgende og lær dig selv de vigtigste værktøjer indenfor feltet. Eller find en sej person, der ved, hvordan du skal gøre og betal dem for at lære dig det hele. Du behøver ikke at droppe en karriere eller business-drøm bare fordi du ikke lige er prof inden for området endnu. 

3. VÆR PROF

Skab tillid og udvis professionalisme når du bliver kontaktet af potentielle kunder. Du behøver ikke have en all-star-kunde-liste for at være en, som andre gerne vil arbejde med.

4. BLIV VED MED AT LÆRE

Stop aldrig med at lære eller med at blive endnu bedre til det du gør. Fortsæt med at opsøge ny viden for at udvikle dine færdigheder endnu mere. Find en mentor eller spørg andre der laver det du drømmer om hvordan de startede. Vær åben overfor kritik.

5. DEL HVAD DU VED MED VERDEN

Når du underviser andre i din unikke viden, skaber du samtidig et billede af dig selv som nytænkende, nysgerrig, kreativ person og positionerer dig som ekspert indenfor dit felt.

<3

 
Cathrine Petersen