6 måder at komme på din business-idé

Af Camilla Agerskov

Drømmer du om at starte din egen business, men er du helt clueless i forhold til, hvilken business det så skulle være?! Nogle business-byggere ved fra starten af, hvad de gerne vil skabe og arbejde på i deres selvstændige liv. Men rigtig mange aner det faktisk ikke, men ved blot en ting: at kontor-livet/fast arbejde ikke er for dem.

Her er 6 tips til dig, som gerne vil starte dit eget, men ikke ved hvordan du kommer på en god business idé: ⠀⠀⠀

 Júnior Ferreira, Unsplash.com

Júnior Ferreira, Unsplash.com

1) Tænk over dine barndomsinteresser

Prøv at tænke over hvilke interesser, du havde som barn! Måske elskede du at tegne, fortælle røverhistorier eller lave hjemmelavede parfumer af din mors roser i haven.

Måske kan dit tegnetalent blive til en fin plakat-business med en webshop. Hvad med at bruge din barndoms-interesse for at lege i naturen til at skabe en workshop-business, hvor du lærer børn og voksne at lege med de blomster og planter de finder ude i haven? Eller brug dit eventyrlige historiefortæller-talent til at skabe en podcast med godnat-historier til børn. Vores barndoms-interesser siger noget helt grundlæggende om os som personer og hvad vi synes er interessant og sjovt! Prøv at tænke tilbage, kig i gamle fotoalbums eller spørg dine forældre. Måske genopdager du et eller andet om dig selv! 

2) Find den rød tråd i dit arbejds- og skoleliv

“You can’t connect the dots looking forward - you can only connect them looking backwards”, lød det engang fra Steve Jobs. Det kan føles som en umulig opgave at finde ud af, hvad man skal bruge sit arbejdsliv på. Du kan ikke spå om fremtiden, men du kan til gengæld kigge tilbage og se om du kan finde en rød tråd i dit “profesionelle”-liv.

Hvor har du arbejdet? Hvilken uddannelse har du taget? Hvad lavede du der? Hvad kunne lide og hvad kunne du ikke lide? Hvilke egenskaber tilegnede du dig? Lav en tidslinje og tænk over, hvad der går igen alle stederne. Måske finder du på en business-idé, som matcher alle dine kompetencer, måske ikke. Det gode ved denne øvelse er faktisk bare, at du får skabt dig en idé om hvem du er og hvad du kan. Ekstra tip: Kombiner denne lille “walk down the memory lane” med punkt nr. 1 - dine barndomsinteresser. Dine nuværende skills + dine barndomsinteresser kunne nemt være svaret på dine business-drømme. 

3) Hvad ❤️ du at lave?

Undskyld, men nu bliver det lidt af en kliché. Du har hørt det en million gange. Find et arbejde som du elsker og du vil ikke arbejde en dag i dit liv. Forestil dig, at du er kommet på verdens bedste business-idé. Lad os sige, at den handler om at producere håndlavet legetøj i træ. Hip hurra for dig, men husk nu på, at du så skal bruge det næste lange stykke tid på *surprise* at lave legetøj i træ. Elsker du bare træ og kunne du sagtens finde på at bruge din fritid på at skære det ene stykke legetøj ud efter det andet, så gå på! Du har fundet din idé. Hader du til gengæld hele processen og ville det blive en kamp at producere bare et enkelt stykke legetøj, så prøv at brainstorme lidt videre på business-idéer.

Til gengæld er denne tankegang en fin metode til at komme på en business-idé. Tænk over, hvad du elsker at lave i din fritid. Kunne du nemt sylte rødbeder 24/7, så overvej hvordan du kan finde på en business-idé, hvor du skal skal lave netop det. Noter alle de business-idéer du kan komme på med syltning, vælg én og gå så igang.

4) Fokuser ikke på business-idéen, men på missionen

Når det kommer til business-idéer, så starter vi som regel med at tænke på specifikke idéer - en foodtruck, en blog, en podcast - og først bagefter udtænke missionen med firmaet. Prøv at vende det om og start her: Hvad vil du gerne have at dine kommende kunder skal tænke og føle når de interagerer med din business? Vil du gerne give unge kvinder en følelse af selvsikkerhed? Hvad med at starte en genbrugs-tøjbutik med tøj i alle størrelser fra petit til xl? Eller en online studievejlednings-biks, hvor du rådgiver piger, som gerne vil gøre sig en karriere i de mandsdominerede felter? Det fede ved denne metode er, at helt automatisk kommer til at have en enorm drive og følelse af mening med din business helt fra starten af.

5) Fiks dine problemer

Vi har alle problemer - både de store og de små. Har du ikke kræfter til at åbne dine syltetøjsglas? Løsningen er din business-idé. Føler du dig ensom? Løsningen er din business-idé. Er du træt af telefonsælgere, som kimer dig ned? Løsningen er din business-idé!

Vi vil ikke påstå at dem med mange problemer er heldige - men der er ihvertfald mange muligheder for at skabe løsninger, som kan hjælpe ikke alene dig selv, men også alle andre med de samme udfordringer. 

6) Stil spørgsmål og vær nysgerrig på livet og verden

Åben øjnene og observer verden. Folk på toget, din familie, dine kollegaer og på de sociale medier. Stil spørgsmålstegn ved alt hvad du ser og tænk over, om det kunne gøres på en anden måde. Måske oplever du, hvis du arbejder i en børnehave, at børnene helst vil have fat i ipad’en hvorimod gyngerne altid er frie. Vær nysgerrig: Hvorfor vil børnene hellere have skærm-tid end en gyngetur? Hvilke behov tilfredsstiller ipad’en hos børnene, som en simpel gyngetur ikke kan klare? Lån bøger på biblioteket om børnhavebørns hjerner, tænk over om du selv som voksen ville vælge ipad’en og spørg børnene, hvorfor ipad’en er federe end gyngerne. Måske viser det sig at børnenes kærlighed til at spille på en ipad faktisk handler om at deres hjerner bliver belønnet når de vinder spillet. Kan man ved at tilføje en slags belønning når de gynger, faktisk kan gøre en gyngetur ligeså populær som en ipad?

Verden er kæmpe stor og fascinerende; og hvis du giver dig selv tid til at kigge rigtig på den, leje detektiv og stille spørgsmål, så dukker business-idéerne lige så stille op. Det er faktisk ret underholdende.

Konklusion? 

Mange tror at det er mystisk process at komme på en business-idé. Det er det virkelig ikke. Gode idéer er ikke kun forbeholdt geniale typer som Steve Jobs og Elon Musk - alle og enhver kan finde på en idé til en business, hvis de gerne vil. Men husk at de gode idéer ikke bare kommer til dig ud af den blå luft. Det kræver arbejde, tålmodighed og en villighed til at se verden på en kreativ måde.

God fornøjelse derude, fortæl os endelig hvordan det går og husk nu på, at nøglen til succes er at starte før du er klar. Føler du ikke at du er kommet på den perfekte business-idé med disse 6 steps, så lad det ikke stoppe dig.  Vælg den bedste idé og gå igang. Du kan altid skifte retning hen af vejen! 

Camilla Agerskov