Kvinder i startup og tech. Hvorfor og hvornår giver det mening at fremhæve køn?

 

BYG DIN BUSINESS er målrettet kvinder og er det fællesskab, den tilgang og de værktøjer som vi selv manglede da vi startede op som (kvindelige) iværksættere i tech-branchen. I det følgende kan du læse mere om vores overvejelser om hvornår/ hvorfor det giver mening at fremhæve køn og hvordan BYG DIN BUSINESS er et konkret eksempel på at succesfuldt og tech-drevet iværksætteri har flere ansigter end dem vi pt. ser repræsenteret.

 
 

BYG DIN BUSINESS: Camilla Agerskov og Cathrine Møller Petersen

BYG DIN BUSINESS: Camilla Agerskov og Cathrine Møller Petersen

 

Fakta fremfor fordomme

Lad os starte med at se nærmere på fordelingen af kvinder og mænd i startup- og tech-branchen i DK:

  • Kun en tredjedel af alle, der i dag arbejder i tech- og startup-virksomheder, er kvinder. 

  • Kun 36 procent af talerne på årets TechBBQ (DK's største startup- og tech-konference) var kvinder.

  • 14 procent af de danske business angels er kvinder.

  • 27 procent af de nye studerende på it-uddannelserne i 2018 er kvinder. 

  • Kun 8,47 procent af alle investeringer, ender i hænderne på founding teams med kvindelige stiftere eller medstiftere.

  • Andelen af kvindelige iværksættere faldt i 2017 til 26 pct. fra 32 pct. i 2014. Kilde: Iværksætterindblikket.

 
kvinderogmændDK.jpeg

 

Tallene taler for sig selv; Startup- og tech-branchen er præget af en meget udtalt kønsmæssig skævvridning. Med BYG DIN BUSINESS ønsker vi at bidrage til at ændre denne skævvridning og arbejder aktivt for at få flere kvinder til både startup og tech. Men hvad vi i lige så høj grad arbejder aktivt og bevidst på er at komme væk fra hele fortællingen om at det er usædvanligt at en kvinde er risikovillig, modig og satser på sine egne ideér. Kvinder er rent statistisk en sjældenhed i både startup- og tech-branchen, men selvfølgelig er årsagen til dette ikke kvinders mangel på gode idéer, mod eller risikovillighed.

Startup - og tech-kultur

Som den procentmæssige fordeling af køn vidner om er årsagen snarere at hele “økosystemet” eller kulturen omkring startup og tech-branchen må skifte (eller måske bare pudse ;-)) brillerne og forholde sig til, at succesfuldt og tech-drevet iværksætteri har flere - og i højere grad nuancerede ansigter end vi pt. ser repræsenteret. Kun 8,47 procent af alle investeringer, ender i hænderne på founding teams med kvindelige stiftere eller medstiftere. Vi bør anerkende, at der er flere parametre, en succesrig iværksætter kan vurderes på end den form, der pitches efter i dag. For ja, de maskuline mønstre fylder i branchen, og dermed overses det, at der også kan være andre og mere feminine måder at tilgå både iværksætteri og tech på.

 
Skærmbillede 2018-12-09 kl. 23.54.05.png
 

Vi insisterer på at udtrykke os og kommunikere feminint

Vi har helt bevidst valgt en kommunikation, der er feminin - på Instagram, på hjemmesiden, i online-kursuserne og generelt i den måde, som vi formulerer os på. Først og fremmest er det er naturligt for os at kommunikere på den måde. Men vi ser det også som vores egen lille protest. Vi vil insistere på, at vi med feminine valg - om det er de ord vi bruger, de billeder vi poster på Instagram, vores toneleje, vores farvepalette (pastel<3) eller alle vores blomstrede kjoler - kan tages seriøst og lave business. Vi kommunikerer i det sprog der føles autentisk for os, og håber derved at flere kvinder kan se sig selv i vores måde at være (tech-)iværksættere på. Og vi insisterer på at det er en naturlig del af vores måde at være iværksættere på - uden det er noget vi behøver at fremhæve aktivt i vores navn. For ligesom årets tech-bbq selvfølgelig ikke kalder sig for Maskulin Tech-BBQ (kunne ellers næsten være et friskt indslag) så kalder vi os selvfølgelig heller ikke for “BYG DIN BUSINESS FEMININT”.

Og her bliver det måske lidt komplekst fordi: vi vil gerne væk fra tendensen til at succesfulde kvinder skal skubbe deres køn foran sig - og derfor rummer vores koncept / navn heller ikke en direkte henvisning til det kvindelige / feminine. Dog arbejder vi aktivt for at få endnu flere kvinder igang med startup og tech. Ikke fordi de skal hjælpes i kraft af de ikke er modige eller dygtige nok - men fordi der mangler fællesskaber og rum som ikke er domineret af en maskulin startup og tech kultur.

Så hvorfor giver det mening at fremhæve køn?

Vi sidder pt. midt i en masse fonds-ansøgninger og oplever særligt i den forbindelse at det har været relevant for os at fremhæve det kønsmæssige aspekt. Vi har fra dag 1 arbejdet med kvinder som vores primære målgruppe, næsten som en slags underliggende selvfølge. Den indlysende forklaringen ligger selvfølgelig her i at vi selv er kvinder og derfor har skabt det fællesskab og de værktøjer som vi selv manglede da vi startede op som iværksættere i tech-branchen. Men på det bredere samfundsmæssige plan giver det især også mening at fremhæve det kønsmæssige aspekt - og arbejde aktivt for større ligestilling i branchen fordi:

1) hvis vi kan øge andelen af kvinder i branchen, vil vi kort og godt øge mængden af kvalificeret arbejdskraft. 

2) Ved et fravær af kvinderne her går vi glip af 50 % af den egentlige talentmasse. Ved at skabe og promovere flere kvindelige startup og tech-rollemodeller, bliver det muligt for flere kvinder at se sig selv i den rolle. 

3) Med den manglende ligestilling i tech-og startup branchen går vi glip af nye innovative løsninger udtænkt af kvinder til kvinder. Når de løsninger ikke kommer på bordet, går Danmark glip af store vækstvirksomheder, branchen går glip af kvindelige forbilleder, og verdenens kvinder går glip af innovative it-løsninger, der vil gøre deres liv nemmere, bedre eller bare sjovere.

På første år har vi haft 75 kvinder (og 1 enkelt mand) igennem vores mentorprogram: Fra idé til web. Formatet er primært digitalt, altså online undervisning, i deltagernes eget tempo. Grundet undervisningens digitale karakter kan deltagerne tage vores forløb og workshops ved siden af deres arbejde, barsel, studie eller noget helt tredje. Vi opfordrer til at man starter småt - men tænker stort, og udfordrer den klassiske startup-fortælling om at man skal satse stort fra start. At starte på den måde skal ikke ses som mangel på engagement eller risikovillighed, snarere at kvinderne sætter et bæredygtigt arbejds- og familie-liv højt og er reflekterede omkring måden hvorpå arbejdet med deres idé passer ind i deres eksisterende hverdag.

 

Læs mere om hvordan du selv, som privatperson eller virksomhed, kan støtte op om den øgede ligestilling i branchen.