Guide til animerede *følelser og internettets favorit filformat = Gif

 

Hvis du er selvstændig eller (upcomming) iværksætter er GIF en helt genial måde at markedsføre dig og din business. Særligt hvis du (som os) har Instagram som din primære kanal og jævnligt bruger Gif-funktionen i story.

Du har nemlig mulighed for at få vist dine helt egen gif-animationer i Instagrams gif-søge funktion i story. På den måde kan du sætte dit eget logo eller anden form for visuelle signatur på det du deler - og måske endnu bedre få andre insta-brugere til at klistre dine gif-animationer ud over deres stories.

Måske tænker du det kun er for mega kreative, grafiske typer og at du skal bruge nogle vilde programmer du ikke engang har råd til for at komme igang med GIF-animationer ? Måske synes du det virker totalt uoverskueligt og svært at komme igang ?

Frygt ej, for det er meget (meget!) lettere end man lige skulle tro - og husk det er ok at starte i det små for at forstå teknikkerne bag og så senere kaste sig ud i nogle lidt mere avancerede gif-animationer.

 
 
 
 

Fra nørdet fil til en daglig del af vores digitale kommunikation

Gif-formatet er et gammelt fænomen i web-år. Formatet har nemlig + 30 år på bagen, hvilket måske lyder lidt underligt, eftersom udbredelsen af animerede GIF'er er et relativt nyt fænomen. Gif’er er med andre ord gået fra at være udviklet - og brugt af en lille, meget nørdet og lukket klub til idag, hvor de for mange er en vigtig del af den daglige digitale kommunikation; Instagram flyder over med Gif-animationer i story, Twitter har en GIF-knap, Apple og Facebook har tilføjet GIF-søgning til deres besked-funktioner osv osv.

Animerede følelser FTW

I dag er GIF'er synonyme med korte animationer der kører i loop. Adam Leibsohn, COO for vores yndlings-site; Giphy, kalder GIF et "oprørsk format", fordi GIF'er på mange måder muliggør en ny form at udtrykke følelser. De forsimplede animationer gør det muligt for folk at skabe bevægelige billeder i situationer, hvor de ikke nødvendigvis var tilsigtede. Med GIF'er kan du derfor udtrykke en bred vifte af følelser og det viser sig samtidig at ca. 90 procent af gif-tjenestens søgeord netop er relateret til følelser.

Ikke bare et throwback til 90’erne

I 2012 blev Gif årets ord i Oxford ordbogen. Umiddelbart lignede GIF’ens comeback på det tidspunkt et forbipasserende fænomen , måske lidt som en døgnflue af et throwback til 1990'erne sammen med den "bløde grunge" trend. Mange troede at noget nyere som Vine eller Snapchat ville erstatte GIFs men her en masse år senere er Vine væk og GIF er stadig hos os - endda i mere udbredt stil end nogensinde.

En del af denne succes skyldes at webudviklere og kreative har opbygget et enormt kartotek over GIF-filer at vælge imellem. Når du ønsker at udtrykke glæde, ubehag eller andre følelser, er alt du skal gøre at gå til Giphy (eller en anden GIF-side) for at finde det “mood” du er i. På den måde kan GIF animationer også betragtes som et ekspansivt visuelt ordforråd der er opbygget igennem internettets udvikling.

 
 
Untitled_Artwork 17.gif
 
 

Mini workshop - gør det selv GIF

Vi arbejder pt på en mini (online) workshop til dig der vil lære at lave din egen gif - og lære hvordan du får den vist på Instagram + hvordan du selv og andre kan bruge den i Instagram stories.

Workshoppen er perfekt for dig der er GIF-nybegynder, dig der bare er nysgerrig på GIF-formatet og dig der gerne vil lære hvordan du selv kan lave din egen gif-animation.

Vi giver lyd når den er klar - og du får *gratis adgang hvis du er på vores nyheds-liste <:-) Brug sign-up boksen først i indlægget her.

OBS det er vist noget med det er strengt forbudt at sige *gratis fordi du på den måde så “betaler” med din email-adresse. Men vi tror du ved hvad vi mener <3

 
 
 




Cathrine Petersen