Feminin (selv)ledelse med Una Firm <3

Virksomheden Una Firm har som mission at skabe en ny og sundere måde at lede sig selv og andre på. Hos Una, og særligt via deres kursus i feminin ledelse, er fokus på at udvikle og hylde de feminine sider, der nemt overses i en travl hverdag, hvor det maskuline drive ofte er det, der bliver belønnet. Glæd dig til at dykke dybere ned i deres perspektiver her og mød et virkelig forfriskende perspektiv på alt det, god ledelse også kan være.

Vil I starte ud med at fortælle lidt om, hvordan idéen til at skabe Una firm opstod?
Vi kommer begge fra mange år i en branche, hvor tingene går hurtigt og har sideløbende fokuseret på selvudvikling via uddannelser i bl.a. yoga og mindfulness. I takt med at vi lærte os selv bedre at kende, ikke gik på kompromis med vores sundhed og værdier, blev vi også mere kreative og lykkeligere mennesker, og det blev tydeligt, at vi blev nødt til at skabe plads til den udvikling for andre, som en del af et sundt arbejdsliv. Tanken med Una er at bygge bro mellem de to verdener og adressere den indre og ydre ubalance, der forårsager stress og uudnyttet potentiale. Unas mission er at skabe en ny, sundere måde at lede sig selv og andre på ved at fokusere på vores feminine sider, der nemt kan overses i en travl hverdag, hvor det maskuline drive, der handler om at præstere og opnå resultater er dét, der bliver belønnet. Vi vender den virkelighed om, og arbejder med ledelse baseret på tillid, nærvær, intuition og kreativitet. Det gør vi bl.a. gennem kurset Feminin Ledelse, der finder sted på forskellige smukke lokationer og med alternative læringsmetoder og inddragelse af temaer som krop, mindfulness og kommunikation. Meget af dét, vi ikke taler om eller måske ikke engang lægger mærke til i hverdagen, er vaner og dynamikker, der er afgørende for vores trivsel og succes. Vi skaber plads til, at hver enkelt kan lede sig selv og andre på autentisk vis.

Vil I fortælle lidt mere om tankerne bag feminint lederskab? Hvordan kan man, helt konkret, forsøge at integrere nogle af jeres tanker om feminint og holistisk lederskab i sit eget arbejde?
For os er feminin ledelse ensbetydende med ledelse med bevidsthed og balance. Ledelse på et fundament af selvindsigt og velvære, kombineret med høj følelsesmæssig intelligens. Vi ønsker at udfordre det hurtige arbejdsliv, den frembrusende lederprofil og perfektions-kulturen. Der skal fokus på, hvem vi hver især er som leder. Hvilke indviduelle behov, der gør, at vi hver kan udleve vores fulde potentiale. Hvad der skal til, for at kreativiteten kan blomstre, og vi kan være nærværende i måden, vi arbejder med os selv og andre på. Fordi, det er derfra, vi kan skabe forandring og sund succes til gavn for alle. Meget af det, vi arbejder med på kurset i Feminin Ledelse, handler om at mærke og reflektere, hvilket typisk også sker, når vi trækker os tilbage på en ferie eller i weekenden. Her kan et godt spørgsmål at stille sig selv omhandle definitionen af succes. Hvad betyder succes for mig, hvis jeg ikke skal måle mig med andre eller leve op til ydre krav og målsætninger? Vi starter altid med at fokusere på kroppen, som vi ofte glemmer i en travl arbejdsdag. En fin start er at lære at lytte til kroppen, selv når tingene går stærkt. Det er her stressen først viser sig. Prioritér en stund før, under og efter arbejdsdagen til en kort meditation med fokus på din holdning og din vejrtrækning. Vær vågen på de signaler din krop giver, når du er i dialog med dine kollegaer, din chef eller skal tage vigtige beslutninger. Ofte er der meget information at hente fra kroppens sprog, hvis vi formår at lytte.

 

Er I stødt på fordomme og misforståelser omkring feminint lederskab? Eks. personer, der tror det kun er relevant for kvinder? Og har I oplevet, at nogle virksomheder eller personer er skeptiske over for betegnelsen “feminint lederskab”?
Ja, men vi har primært oplevet interesse og nysgerrighed. Mange vi møder er begejstrede for tanken om at skabe balance gennem Feminin Ledelse. Ofte hører vi sætningen “min chef kunne godt bruge det kursus”, og vi møder opbakning omkring vores mission, der ifølge flere sætter ord på noget, der er svært at konkretisere, fordi udfordringen er mere subtil, mellem linjerne, i dynamikkerne, i kulturen. Hvis nogle forholder sig kritisk, bruger vi det som anledning til at forklare betydningen af maskulint og feminint som yin og yang. At vi lige nu afvikler kurser for kvinder, betyder ikke at vi ikke ønsker at udbrede det på tværs af køn i fremtiden. Tværtimod. Det feminine og maskuline handler for os ikke om køn. Det handler om balance. Sommetider kan betegnelsen Feminin Ledelse virke forvirrende og endda provokerende for nogle, men vi mener, at der er behov for at gøre hverdags-dynamikker og strukturer explicitte for at kunne ændre dem til det bedre.

Er tankerne omkring feminint lederskab linket til feminisme for jer? Hvordan definerer I, hvad der er feminint?
Vores mission er bestemt feministisk og vi mener at der er brug for flere kvindelige ledere og generelt større diversitet i ledelsen og på arbejds- markedet. Det starter for os med at integrere feminine værdier i den måde, vi arbejder og leder os selv og andre på. Evnen til at lytte, kommunikere konstruktivt, udvise empati, nærvær og bruge intuition og bevidsthed til at skabe succes - kigge indad, og ikke bare at storme derudad og gøre som vi plejer.

I skriver om working wellness og sustainable success. Hvad er working wellness og sustainable succes for jer?
Working Wellness er et arbejdsliv i flow, i tråd med egne værdier og vision, uden kompromiser for ens velbefindende. Sustainable Success handler om at skabe et arbejdsliv, der hænger sammen på den lange bane. At have succes i livet, ikke kun arbejdslivet. Definitionen af succes er forskellig for alle, men lige nu er over 50% af alle stress-tilfælde i Danmark relateret til dårlig arbejdskultur. Dét, at vi ræser afsted efter ydre krav, men glemmer at mærke efter i egen krop og sjæl, gør os syge. Sustainable Success er langsigtet succes med udgangspunkt i egne behov, kompetencer og værdier.

Er det en myte, at man skal knokle som iværksættere?
Det er jo fedt at knokle for dét, man tror på. Men at der bliver stillet ekstreme, urealistiske forestillinger op omkring, hvornår man er en succes, kan koste arbejdsglæden - og uden den er der ingen virksomhed. Frygten for at fejle kan nemt blive drivkraften, og det er et trist udgangspunkt. I Una er den ene halvdel, Maria, lige nu på barsel. I den forbindelse skulle vi forventningsafstemme, hvor hurtigt vi ville have, at udviklingen af virksomheden skulle gå i mellemtiden. Nogle ting skulle udsættes, mens andre kunne køre videre. Vi valgte at lave realistiske mål med plads til at have det godt, være vågen i processen med plads til at gribe de uventede muligheder, der viser sig undervejs. Tid er for os den mest værdifulde ressource.

Vi har begge oplevet stress fra tidligere jobs og prioriterer derfor et sundt arbejdsliv meget højt. Det er også noget, vi taler åbent om på kontoret, hvis det sommetider bliver travlere, end hvad godt er, eller vi kommer til at udsætte vigtige behov. Vi er meget opmærksomme på at practice what we preach, og det kan sommetider vække undring, da forestillingen for nogle er, at det skal være hårdt hele tiden at have sin egen virksomhed.

Op til kurser og workshops arbejder vi mere intensivt og tager som regel væk fra byen, men vi er også gode til at tage korte dage, når der er mindre aktivitet. Vi arbejder fleksibelt, fra udland, prioriterer ferier, tager gode frokostpauser, meditation, yoga og frisk luft i løbet af en arbejdsdag. Vi har også kendskab til hinandens cyklus og arbejder også med udgangspunkt i denne, så vi bruger vores evner på bedst mulige måde i løbet af måneden. I forhold til konkurrencementaliteten, hvilket jo også er et tema indenfor iværksætteri, har vi fra begyndelsen været meget rolige omkring ikke at skulle nå noget før nogle andre. Vi har oplevet at blive beriget med fonde og støtte fra nye bekendtskaber, der tror på vores koncept. Bl.a. har vi beundringsværdige eksperter med på kurset, der deler deres viden i en ny kontekst, til gavn for alle. Det fortæller os, at hvis man kigger op og inviterer nysgerrige med ind, er der plads til organisk udvikling med flere ombord, hvilket vi har brug for, hvis vi gerne vil rykke ved noget større.

Hvordan tror I bedst muligt, man kan forklare og vise alle de mange fordele, der er i at tænke blødere værdier ind i arbejde og business? Tænker I at et fokus på feminint lederskab kan være med til at skabe bedre plads til mental sundhed i virksomheder?
Det er et emne, der er nemmere at mærke end at forklare. Derfor arbejder vi meget interaktivt, så det gøres meget tydeligt, hvilke ændringer vi ønsker at implemente- re. Kursisterne drager selv deres konklusioner, så vi undgår for lange forklaringer. Hvert individ rummer selv svarene, og vores opgave er at lede hver enkelt i retning af, hvilket værdisæt deres ledelse skal baseres på. Mental trivsel er en stor del af vores agenda. Som led i Feminin Ledelse kigger vi holistisk på trivsel og undersøger det fra flere vinkler: Mentalt, fysisk, kreativt og følelsesmæssigt.

Hvordan prioriterer I jeres egen mentale sundhed i arbejdet med Una? Oplever I, at det er let at prioritere mental sundhed som iværksættere og i arbejdet omkring at bygge Una Firm op?
Vi prioriterer vores mentale sundhed rigtig højt. Det er noget, vi værner om og italesætter som del af planlægningen af vores arbejdsdag, såvel som i undervisningen. Hvis vi ikke trives og er i flow, kan vi ikke lave det, vi laver. På den måde kan man sige, at vores virksomhed er et sundt benspænd. Via vores samarbejds-partnere udvikler vi os løbende og har lært så meget om os selv i den tid. Det er en spændende selvudviklingsrejse at bygge virksomhed, især med ledelse og trivsel som omdrejningspunkt. Vi har også mange iværksættere på kurset, der ønsker at strukturere deres hverdag og passe bedre på dem selv. Som iværksætter har man jo netop muligheden for at skabe den virkelighed, man ønsker sig. Ikke kun fagligt, men også i format og med udgangspunkt i egne behov. Derfor er det også særligt vigtigt at kende de behov for at skabe en sund hverdag, hvor man passer på sig selv og bliver sin egen bedste chef.

Hvorfor tror I, mange af de bløde værdier ikke tidligere har fået lov at fylde i hele business-as-usual verdenen? Oplever I de fylder mere nu end tidligere? Oplever I at corporate verdenen er bange for følelser og bløde værdier?
Patriarkatet. Men ja, der er bestemt kommet en øget bevidsthed omkring behovet for det bløde, sammenhæng mellem trivsel og performance og enighed om, at medarbejdernes udvikling er virksomhedens udvikling. I mange virksomheder klares det dog med en årlig teambuilding, ugentlig yogatime eller massageordning. Vi håber, at de bløde værdier kan få lov til at blive en integreret del af arbejdslivet og måden, vi leder os selv og andre på. Med øget bevidsthed, sundere dynamikker, bedre kommunikation og færre kompromiser, både MeToo og Corona-nedlukningen har da også medvirket til, at mange traditionelle virksomheder har åbnet op for nye måder at tænke arbejde på. Vi taler også med virksomheder i overtal af mænd, der ønsker at tiltrække kvinder og andre køn, og her er der et tydeligt ønske om, at det bløde skal influere kulturen og tiltrække en mere divers gruppe af medarbejdere. Det feminine supporterer et mere effektivt og kreativt arbejdsliv og for nogle virksomhedsejere kan det være svært at få øje på det lighedstegn. De fleste nikker genkendende til behovet, men kan være usikre på, hvordan det skal gribes an, hvilket er det, vi håber at kunne hjælpe med.

Kan følelser og bløde værdier forenes med hele business-as-usual tanken (for os er business-as-usual fokus på hurtig vækst, stress, knokle-mentalitet osv.)? Eller skal man finde en helt ny måde at tænke business og arbejdsliv på?
Man skal finde sin egen måde at tænke arbejdsliv og business på. Vi er vidt forskellige individer med forskelligt potentiale og behov. For generation Z er kravet til arbejdskultur, personlig udvikling og work/ life balance langt større end kravet til løn, så ydre omstændigheder og den vågne ungdom støtter heldigvis op om forandringer på den front. Vi tror på, at det hele starter indefra, og at vi skal se hinanden og være vågne for at skabe bedre business. Ideelt set talte vi slet ikke om work/life balance, men om life balance •

Læs mere om Una Firm på www.unafirm.com og Instagram @unafirm

Interviewet med Una Firm er en del af online magasinet Startup & Chill. Læs resten af magasinet her.

Forrige
Forrige

Ting vi gerne ville have vidst da vi startede

Næste
Næste

Iværksætteri handler ikke kun om vækst.